Lekker Ett’n!
Thuismaaltijden Huize Herfstzon blijken succesrecept
‘Geef maar door dat het weer prima was.’ Annie Tijhuis en haar man Henk brengen in en rond Goor vers warm eten uit de keuken van Huize Herfstzon rond. Ruim twee jaar heeft dit zorgcomplex naast een seniorenrestaurant ook een eigen maaltijdservice: ‘Lekker Ett’n’. Mensen die niet meer zelf koken krijgen de maaltijden op een porseleinen servies thuis. En vaak nemen bezorgers Henk en Annie de complimenten voor de koks Hennie Ordelmans en Johan Rikkert mee terug naar Herfstzon.
Vrijwilligers Annie en Henk zijn warme, betrokken mensen. Ze vertellen enthousiast over hun werk. Ook kok Johan is na 34 jaar koken nog steeds blij met zijn baan: ‘Na een jaartje horeca had ik die werktijden ’s avonds en in het weekend wel gezien en ging ik de ouderenzorg in. Maar daar werd alles steeds grootschaliger en het echte vers koken ging er steeds meer uit. In veel huizen doen ze niks anders meer dan opwarmen. Toen kwam ik een keer hier bij Huize Herfstzon kijken en zag ik die pannen weer zo mooi op het vuur staan. Mijn hart ging sneller kloppen. En het is hier zo fijn kleinschalig: we kennen elkaar allemaal bij naam. Je hoeft niet eindeloos te mailen, je klopt gewoon aan.’
Vlees snijden
Annie en Henk herkennen die korte lijntjes: ‘Wij rijden onze ronde één op de drie weken, een uurtje tussen de middag. Dan is er ook altijd even contact met de keuken, bijvoorbeeld vanwege wijzigingen op de bezorglijst. Pas kreeg iemand een gebitsprothese en kon daarom enkele dagen niet eten. Dan halen we hem die dagen van de lijst. En als het nodig is, geven we dingen die we niet vertrouwen door aan de zorg. Bijvoorbeeld als iemand opeens veel slechter eet of heel anders op ons overkomt. We komen immers achter de voordeur van de mensen. Soms zijn wij de enigen die ze op een dag zien.’ Annie vertelt dat ze bij de een het eten afgeeft en bij de ander echt even de tafel dekt: ‘Ik kom bij een blinde mevrouw voor wie ik alles altijd precies op dezelfde plek moet neerzetten, anders kan ze zichzelf niet redden. En ik snijd haar vlees.’
Niks kant-en-klaar
Ook Johan heeft veel contact met de mensen voor wie hij kookt. ‘Dan bedoel ik de bezoekers van ons seniorenrestaurant. Daar komen dagelijks zo’n vijftig mensen: bewoners van Huize Herfstzon en bezoekers van buiten. Die laatsten moeten we nu in coronatijd helaas missen, dat is jammer. Ook de vrijwilligers in het restaurant missen we.
Mijn collega Hennie en ik koken om en om. Daarbij letten we goed op de lijst met alle dieetgegevens van onze bewoners en de mensen thuis. We serveren altijd zelf het eten aan tafel. Ik maak daarbij geregeld een geintje, dat is ook gezond,’ lacht hij. Johan vertelt dat hij van alles kookt: de vertrouwde Hollandse pot met aardappels, groenten en vlees of stamppotten maar ook buitenlandse maaltijden en meer nieuwerwetse gerechten zoals een keertje shoarma. ‘Soms ben ik heel trots dat ik iets moois heb gemaakt, een aardappeltaartje bijvoorbeeld. Ziet er schitterend uit. En dan hoor je aan tafel “doe mij maar een gekookte aardappel…” Dan weet ik dat.’ Hij is er trots op dat zijn collega en hij alles zelf maken. ‘Nee, het is geen fabeltje: wij trekken hier zelf de bouillon. Behalve de vla en de huzarensalade komt hier niks kant-en-klaar binnen.’
Met liefde
Wie in het restaurant van Huize Herfstzon eet, krijgt soep, een hoofdgerecht en een toetje. Dit kost € 8,75 voor een driegangenmaaltijd. Of € 8,00 bij een tienstrippenkaart (€ 80,00). Mensen die ‘Lekker Ett’n’ thuis bezorgd krijgen, kiezen naast het hoofdgerecht óf soep óf een toetje, voor € 9,50. In het restaurant kun je dagelijks terecht, de bezorgservice is alleen op werkdagen.
Henk: ‘We bezorgen in en rond Goor: ook in Hengevelde, Diepenheim, Markelo, Stokkum en Ambt-Delden. We proberen steeds dezelfde route aan te houden, zodat iemand op ongeveer hetzelfde tijdstip kan eten. De maaltijden blijven uitstekend warm in de tempex boxen. We hebben veel adressen verdeeld over vier auto’s, met vijftien tot twintig chauffeurs. Je rijdt een week en bent dan weer een tijdje vrij. Dat gaat in overleg.’ Annie: ‘Vorige week zijn er een paar nieuwe chauffeurs begonnen. Zij vinden het mooi werk, net als wij. We doen het met liefde. En ik hoop dat anderen het voor ons doen, mochten wij het straks nodig hebben.’
Nader kennismaken
Kok Johan kijkt ernaar uit dat de klanten van ‘Lekker Ett’n’ eens naar Huize Herfstzon komen zodat hij kan laten zien waar hun eten vandaan komt: de keuken, het restaurant, de medewerkers… ‘Dat zou ook drempelverlagend werken als iemand later dagbesteding nodig heeft of hier zou komen wonen.’